HTML

ViTaViCsa

A férfi-női identitás vizsgálata a Zalán blogját kommentálók szövegeinek tükrében.

Friss topikok

  • azallamenvagyok: "ha valaki szeretne a témával a továbbiakban foglalkozni, mindenképp keressen meg" lesz további? ... (2010.03.05. 11:46) Pórázon, gardróbban?
  • surácska: Sziasztok! Van még egy tanulmány, ezt a tanár úr küldte, főleg a férfi- női nyelvhasználati külön... (2009.11.25. 21:20) a gyakorlati közösség modellje
  • KrTamás: Mindenki kapott egy kidolgozandó, kutatandó témát: Alchie: gyakorlati közösség modellje Emese: in... (2009.11.18. 18:14) Ki kicsoda?
  • Tom Stoppard: *téma (2009.11.15. 11:40) Elkészült jegyzetek
  • zummogolegy: Hm, hm. Érdekes. Akkor azok a lehetőségek, amikor valaki komment írására érez késztetést (most am... (2009.11.02. 20:45) Hatalmi viszonyok

Linkblog

2009.10.26. 18:54 KrTamás

"zalanológia"

Üdv Mindenkinek!

A hétvége után mindenki lelkesen veti bele magát gondolom a pihenés mellett a kutatásba is.

A nyelv és nemhez én találtam egy összefoglaló könyvet a nemi sztereotípiákhoz érdekes elsősorban (H.Sas Judit: Nőies nők és férfias férfiak... Bp., Akadémiai, 1988.).

+ néhány Replika cikket is felfedeztem:

-Reményi Andrea Ágnes: Nyelv és társadalmi nem (Replika 45-46. 153-161.)

-Harry Brod: Bevezetés: a férfikutatások témái és tézisei (Replika 43-44.)

Illetve még, amit hirtelen összeszedtem: Sokszínű nyelvészet. Alkalmazott nyelvészeti gender-kutatás. szerk.:Kegyesné Szekeres Erika, Simigné fenyő Sarolta, Miskolci Egyetem Alk.Nyelv.Tansz., 2006.

Most ezeket dolgozom fel.

Ti hogy álltok? Mire bukkantatok a témátokban?

(Ha esetleg vkit. érdekel, van néhány cikkem németül a blogokról nyelvész szemszögből. De igyekszem én is átfutni őket.)

Jó szórakozást és pihenést!

Tamás

Ui.:Ha bárkinek a feladat kapcsán bármi problémája adódik szóljon itt a blogon. Ha technikai és éppen a blogolással kapcsolatos, akkor pedig nyugodtan írjon egy ímélt és megpróbálok segíteni.

11 komment

Címkék: nem kezdet és nyelv kérdés probléma


A bejegyzés trackback címe:

https://vitavicsa.blog.hu/api/trackback/id/tr431477008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vikusz22 2009.10.28. 16:10:10

Sziasztok!

Tamás! Én is kutakodtam a nyelv és nem témakörében, még nem sikerült mindent feldolgoznom, de eddig én ezeket találtam.

1. Cseresnyési László: Genolektusok. In: Nyelvek és stratégiák (avagy a nyelv antropológiája) Bp. 2004. 78-88. Neten is fent van: home.hiroshima-u.ac.jp/monika/Cseresnyesi/Cseresnyesi/02C3AF9F-8AE3-44AF-9042-C53F6A648227_files/11.%20Genolektusok%20%28genderlects%29.pdf
Ezt el is olvastam, nem minden használható fel benne, mert elég nyelvspecifikus, de találtam benne használható adatokat.

2. Kormos Bea: Szexizmus a nyelvben. Nyelv és tudomány. www.nyest.hu/hirek/szexizmus-a-nyelvben
Ennek az előző tanulmány a forrása, tehát amik ebben vannak, azt emelném ki a másikból is!

3. Reményi Andrea Ágnes 2001: Nyelv és társadalmi nem. Replika 45-46: 153-161.
Olvastad már?

4. Huszár Ágnes: Női nyelv?Férfi nyelv? Gendernyelvészet Magyarországon, Magyar Tudomány, 2009/03.
www.matud.iif.hu/09mar/03.html

5. Wardhaugh Ronald: Szociolingvisztika. Bp. 1995. 282-92.
Ezt még nem sikerült megszereznem. Tamás esetleg te már olvastad ezt?

6. Huszár Ágnes: Bevezetés a gendernyelvészetbe. Miben különbözik és miben egyezik a férfiak és a nők nyelvhasználata és kommunikációja? Tinta Könyvkiadó.
Erre is csak neten bukkantam, és még nem tudtam beszerezni.

7. Kiss Jenő: Társadalom és nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1995.

8. Susan Gal: Beszéd és hallgatás között. A nyelv és társadalmi nem kutatásának kérdései. Replika 45-46: 163-189.

9. Kürtösi Zsófia: A társadalmi kapcsolathálózatok nemi aspektusai c. tanulmány. Ezt még tavaly a Tanárúr küldte a szemináriumi dolgozathoz, nem tudom, hogy ide bele lehet-e venni, azóta nem olvastam még.

Na szóval, én eddig az interneten, meg itthon kutakodtam a régi tanulmányok között, és ezeket találtam. Elolvasom, kijegyzetelem, és ami fontos, továbbítom Nektek!

Üdv Mindenkinek!

Viki

KrTamás 2009.10.30. 11:25:45

A Wardaugh nekem megvan, kijegyzetelem azt is + a Reményi cikket ne olvasd akkor.
Többiek? Hogy telik a szünet? :-)

Sütke 2009.10.30. 12:23:31

@KrTamás:
A szünet gyorsan telik :D

Hát Viki, amikor olvastam a listád, rájöttem, hogy nekem kellett volna előbb feltenni, mert benne van néhány, amit én is kiszemeltem. De akkor te ezeket már mind elolvastad és kiírtad?

Egyébként a szexualitás és nyelvhasználat témában nem sok szakirodalmat találtam (legalábbis nem olyan amit értenék:D) Mindenesetre Viki által említetteken kívül találta még ezt: A nő helye a magyar nyelvhasználatban – „NYELV, IDEOLÓGIA, MÉDIA” konferencia 2005. szeptember 8 – 9.

De akkor most újrakezdem (holnap beeszem magam a Szabó Ervinbe pár órára:))

Sütke 2009.10.30. 12:42:08

Nah, most találtam még három könyvet, amit akkor holnap megnézek:

1. "Női szóval - női szemmel" 2008 (most részletesebben nem írom le, ennyi is elég szerintem)

2. és 3. Kapitány Ágnes könyvei, még nem tudom mennyire lesznek hasznosak, de azért megnézem: Beszéd és személyiség és Vonzalmaink és választásaink.

Vikusz22 2009.10.30. 15:50:47

@Sütke:
Sorry, Virág! A listából a 6-ost még nem olvastam, mert azt még nem találtam meg sehol! A többit igen és ki is jegyzeteltem, kivéve, amit Tamás megcsinált (Reményi és Wardhaugh).

Sütke 2009.10.30. 17:03:32

@Vikusz22:
nah jó, azért nem sírok a sarokban ;) de az a könyv nincs meg OSZK-ba se, úgyhogy megvárjuk - bár lehet a nyelvészetibe már megvan majd megnézzük.

Vikusz22 2009.10.30. 18:07:14

@Sütke:
Oké. Örülök, hogy azért nem szegtem kedved:)

Sütke 2009.10.31. 14:31:11

Most vettem észre, hogy az egyik könyv, amit felírtam, azt már Tamás feldolgozta :) Semmi gond :)

Viszont találtam egy jó könyvet, és úgy látom azt még senki nem írta: Bajner Mária. Egymás nemében. Gondolati Kiadó. 2007. Akkor nekem marad ez, de szóljatok, ha valaki már írta csak nem vettem észre :D

KrTamás 2009.10.31. 21:43:37

Ez a tied! ;-)

Hacsak nem a többiek?!

Tom Stoppard 2009.11.01. 15:53:01

Én nagyon színházaztam a szünetben, u.h holnaptol irány a nyelvészeti és az internetes nyelvhasználat rejtelmei.

Szerda estére cikkek. Csütörtökön lehet h nem leszek, mert Prága, de addig még kommunikálunk. Mindenesetre a kijegyzetel cikkeket ide töltöm fel majd.

Tamás a németem kicsit megkopott szóval lehet h inkább magyar/angol cikkekkel kokettálok majd...

Tom Stoppard 2009.11.01. 15:58:07

Amúgy elég para lenne ha valaki a mi kommentjeinket elemezné és így tovább...%)
süti beállítások módosítása