HTML

ViTaViCsa

A férfi-női identitás vizsgálata a Zalán blogját kommentálók szövegeinek tükrében.

Friss topikok

  • azallamenvagyok: "ha valaki szeretne a témával a továbbiakban foglalkozni, mindenképp keressen meg" lesz további? ... (2010.03.05. 11:46) Pórázon, gardróbban?
  • surácska: Sziasztok! Van még egy tanulmány, ezt a tanár úr küldte, főleg a férfi- női nyelvhasználati külön... (2009.11.25. 21:20) a gyakorlati közösség modellje
  • KrTamás: Mindenki kapott egy kidolgozandó, kutatandó témát: Alchie: gyakorlati közösség modellje Emese: in... (2009.11.18. 18:14) Ki kicsoda?
  • Tom Stoppard: *téma (2009.11.15. 11:40) Elkészült jegyzetek
  • zummogolegy: Hm, hm. Érdekes. Akkor azok a lehetőségek, amikor valaki komment írására érez késztetést (most am... (2009.11.02. 20:45) Hatalmi viszonyok

Linkblog

2009.11.02. 20:38 Tom Stoppard

Susan C. Herring: Gender and Power in On-Line Communication

 


Az Internet a remények szerint lehetőséget ad a társ. egyenlőtlenségek kiegyensúlyozására, a „gyengébbek” érvényesülésére. Ez kifejezetten igaz a nemi kérdésekre. Ezt támasztja alá:

 

-a szövegcentrikus, számítógép által irányított kommunikáció és a fizikai jelenlét (test, hang) hiánya

- a földrajzi és kulturális meghatározottság hiánya (így különböző kultúrájú emberek szerveződhetnek közösségekbe)

- a nők és a férfiak egyenlő helyzetben reklámozhatják vállalkozásukat, stb.

 

Bár a férfiak is rendelkeznek az anonimitás kiváltságával, úgy tűnik, a nők ebből mégis többet profitálnak.

 

Kérdés: Markus (1994) „technológiai determinizmus”-nak nevezett paradigmája alapján minden fejlesztett technológia a társadalomban fejlődik és társadalmi kontextusban értelmezendő. à vajon tényleg megváltoztatja az internetes kommunikáció a hatalmi viszonyokat vagy ezek egy virtuális világban újraképeződnek ugyanúgy?

 

USA-ban, 1990-ben az internethasználók 5% nő, 2000-ben több mint a fele. Mi lehet ennek a hatása?

Láthatatlanná teszi az internet a nemi különbségeket?

 

Hozzáférhetőség: Az 1990-es évek elején  a nők nem igényelték annyira a net használatát sem szórakozásra, sem a munkahelyen. 2000-ra azonban ez az igény nagyban változott. Bár a nők nagy száma még mindig nem ért az internetes webhelyek fenntartásához és a tartalmak kezeléséhez, a külső adminisztrátorok által kezelt webhelyek megkönnyítik a helyzetüket, így érezhetően megnövekszik a nők által feltöltött tartalmak mennyisége.

 

A számítógép által irányított kommunikáció:

„Az interneten senki se tudja meg, hogy valójában egy kutya vagy”

 

Az anonimitásról folyatott kutatások:

1991 Selfe és Meyer: akik offline domináltak azok online is domináltak. Pár nő arról nyilatkozott, hogy szabadabban ki tudja fejezni érzelmeit.

90es évek elején más kutatók: a férfiak agresszívebb kommunikációs taktikákat használnak, a nők gyakran menekülnek az agresszió elöl. Hamarosan: a nők arról panaszkodnak h a férfiak szexuálisan zaklatják őket a neten.

Paradox: láthatatlanság és mégis nemi szerepek ütközése.

 

A nők azonban mégiscsak választhatnak semleges nevet, hogy ne legyen nyilvánvaló a nemük. Azonban: amit nem lehet olyan könnyen megváltoztatni, az a társalgási stílus. Így könnyen le lehet lepleződni.

 

A nőiség mutatói a webes nyelvhasználatban általában:

- szóbőség

- öntudatosság

- káromkodás

- udvariasság és udvariatlanság

- emotikonok

Ezt befolyásolja a kor, a téma és a társalgás szinkronitása.

 

Ha a társ. nem egyidejű (asynchronos) a férfiak:

- hosszabb hozzászólásokat írnak

- a véleményeket tényként kezelik

- nyelvi agresszióval élnek

- ellenséges viszonyt fejeznek ki

A nők:

- röviden írnak

- minősítik az állításokat

- bocsánatot kérnek, csoportosulnak, társulnak vkihez

 

A kommunikációs közeg hat a nyelvhasználatra: a nők férfiak között férfiasabbak, a férfiak nők között nőiesebbek. (Azaz a nyelvhasználatuk persze)

 

A nők sokkal inkább ragaszkodnak a szabályokhoz, mint a férfiak.

A férfiak a kifejezés szabadságát féltik inkább és nem törődnek annyira a szabályokkal.

 

A nők kevesebbet szólnak hozzá a témákhoz és kevesebb választ kapnak (nőktől és férfiaktól egyaránt).

A nők biztonságra vágynak az online világban is ezért kedvelik az irányított beszélgetéseket és a tartalmilag és nyelvileg szigorúan ellenőrzött webhelyeket. „democracy fail”

 

Képi reprezentálódás a neten

nők - szexuális töltetű képek nők, mint a szexuális szimbólumok, tárgyakà „democracy fail” megint

férfiak-  humoros képek

 

Üzlet és Internet nők a célközönség

Politika politikai pártok szerveződése a neten

 

Ellentmondás. bár a nők bizonyos helyzetben anonimok maradhatnak és egyenlőséget akarnak, mégis azt választják h felfedjék nőiségüket és szexuálisan reprezentálódjanak.

Ennek okai:

-         túl fiatalok és nem érdekli őket a nemi egyenlőtlenség kérdése

-         ez a kényelmes mindkét nem számára, hiszen ez a megszokott, újrateremtődnek a viszonyok

-         büszkeségből

 

Jövő: az Internet elnőiesedése?

 

 

 

 

1 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://vitavicsa.blog.hu/api/trackback/id/tr211494099

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tom Stoppard 2009.11.02. 20:40:45

ebből is látszik h a nők nem értenek a webes felületek kezeléséhez: a kutyás kép lemaradt: www.openparenthesis.org/wp-content/uploads/2008/07/idog.jpg
süti beállítások módosítása